ÚME, azaz útügyi műszaki előírások

Az útügyi szabályozás célja

Az útügyi szabályozás célja az útügy területén rendszeresen előforduló műszaki és gazdasági feladatokra egységes megoldási módok meghatározása és alkalmazása az alábbi területeken:

  • az építtetői,
  • az építéstervezési,
  • a kivitelezési és
  • kapcsolódó tevékenységek (hatósági feladatok, minőség)

azért, hogy az elvégzett munka műszakilag megalapozott legyen, koordináltan és biztonságan kerüljenek elvégzésre.

A műszaki szabályozás hierarchiája

Hasonlóan a jogszabályi hierarchiához, a műszaki szabályozás szintjén is megtalálható egy tagoltság. Az útügyi műszaki előírás (ÚME) a műszaki specifikációk közé tartozik, és hierarchiában az önkéntes szabályozási területek közé tartozik.

Útügyi műszaki előírások kidolgozása és felülvizsgálata

  • A tartalmilag és formailag megfelelő témajavaslatot a Koordináló szervezet felterjeszti az ÚB elé,
  • Bizottsági döntés,
  • ÚME tervezetének kidolgozása,
  • ÚME tervezet közzététele – szakmai közvélemény bevonása,
  • Útügyi műszaki előírás tervezetének felterjesztése,
  • Útügyi műszaki előírás elfogadása (jóváhagyás),
  • Útügyi műszaki előírás közzététele – ingyenes hozzáférés.

Útügyi Műszaki Szabályozási Bizottság Feladata:

  • Meghatározott eljárásrendben kidolgozza és felülvizsgálja az útügyi műszaki előírásokat tartalmazó szakmai szabályokat.
  • Egyedi szakmai állásfoglalást alakít ki az útügyi műszaki előírásokban foglaltaktól eltérő műszaki megoldásokra.
  • Javaslatot tesz az útügyi műszaki szabályozás jogszabályi környezetének kialakítására, módosítására.
  • Közreműködik az útügyi műszaki szabályozással összefüggő jogszabálytervezetek előkészítésében és egyeztetésben.

A KÉSZ a Közutak Építésének Szabályozása. A rendelet hatálya kiterjed a Magyarország területén levő országos közutakon, helyi közutakon és a közforgalom elől el nem zárt magánutakon, valamint azok műtárgyain és tartozékain végzett beruházásokra.

  • A rendelet személyi hatálya kiterjed elsősorban a közút építtetőjére, a közút építtetője által bevont közreműködőkre, a minőségügyi ellenőrzéseket végző szervezetekre, valamint a vonatkozó műszaki előírások kidolgozásáért felelős szervekre.
  • Szabályozza: az építési beruházások előkészítését; kivitelezés; minőségszabályozás; lezárás ( műszaki átadás-átvétel, garancia, jótállás) területeit.

KÉSZ – közúti beruházások csoportosítása

A közúti beruházások az értékük alapján az alábbi kategóriákba tartoznak:

a) nettó 20 millió forint érték alatti beruházások – közúti mikroberuházások,
b) nettó 20 millió forint értékű, vagy azt meghaladó, de nettó 80 millió forint érték alatti beruházások – közúti kisberuházások,
c) nettó 80 millió forint értékű, vagy azt meghaladó, de nettó 500 millió forint érték alatti beruházások – közúti közepesberuházások,
d) nettó 500 millió forint értékű, vagy azt meghaladó, de nettó 10 milliárd forint érték alatti beruházások – közúti nagyberuházások,
e) nettó 10 milliárd forint értékű, vagy azt meghaladó értékű beruházások – közúti óriásberuházások.

A közúti beruházások a típusok alapján az alábbi kategóriákba tartoznak:
a) fejlesztési munkák

  • Új építési munkák: új közutak megvalósítása érdekében végzett beruházások
  • Rekonstrukciós munkák: meglévő közutak teljes átépítésére vonatkozó beruházások

b) fenntartási munkák

  • Felújítási munkák: meglévő közutakon végzett felújítási beruházások
  • Karbantartási munkák: meglévő közutakon végzett karbantartási
    beruházások.

KÉSZ – méretezés, tervezés

A gazdaságossági vizsgálat során az élettartam meghatározása történhet:

  1. teljes élettartamra,
  2. részleges élettartamra, valamint
  3. minimális élettartamra.


A közutak útpályaszerkezetét az alábbi tervezési élettartamra kell méretezni:

  • a) az autópályák és autóutak esetén 30 éves,
  • b) a főutak esetén 20 éves,
  • c) egyéb közutak tervezésekor 15 éves

Forgalmi igénybevételi kategóriák:

  • a) könnyű („P” jelű) forgalmi igénybevétel,
  • b) normál („N” jelű) forgalmi igénybevétel,
  • c) fokozott („F” jelű) forgalmi igénybevétel, valamint
  • d) intenzív („I” jelű) forgalmi igénybevétel

Az érvényben lévő ÚME az alábbi linken érhető el: https://ume.kozut.hu/statusz/ervenyben-levo-utugyi-muszaki-eloirasok

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel is!

Legújabb

Ez is érdekelhet

Atomerőmű

Vízenergia